Gesprekken voeren: technieken en tips
Hoe laat je een gesprek goed en fijn verlopen? Fijn voor de persoon die een probleem ter sprake brengt, en fijn voor de deelnemers die luisteren. We hebben een aantal gesprekstechnieken en tips verzameld die jullie hierbij kunnen helpen.
Deze tips zijn gebaseerd op de kernwaarden nuchter, openheid en nieuwsgierigheid. En ze zijn gericht op het verkennen van mogelijkheden, in plaats van vast blijven zitten in het probleem.

De technieken en tips
Algemene tip vooraf: in overleg, en overeenstemming, met de probleem-inbrenger en de luisteraars, kunnen jullie ook besluiten om gesprekken op te nemen. Bijvoorbeeld met een telefoon.
Zo kunnen jullie de gesprekken achteraf terugluisteren: veel Omdenkkringen geven aan dat dit heel helpend is.
Dan hoef je namelijk tijdens een gesprek ook niet alles te willen onthouden, omdat je de zekerheid hebt dat je het achteraf weer kunt naluisteren. En daarmee is er meer ruimte om je vol in het gesprek te kunnen storten.
Okay. En dan de volgende 10 technieken en tips. Speciaal voor jullie.
De probleem-inbrenger komt met het probleem. Om het gesprek goed te kunnen voeren, is het heel belangrijk om het vraagstuk van de probleem-inbrenger zo helder mogelijk te krijgen. En echt te begrijpen.
Dan zitten jij, de probleem-inbrenger en de andere deelnemers op één lijn. En hebben jullie het daadwerkelijk over hetzelfde probleem.
Vraag daarom net zolang om voorbeelden en verduidelijking, tot je je helemaal kunt inleven en de situatie écht voor je ziet. Focus je vooral op wat er in het hier-en-nu het probleem is.
Om helemaal tot de kern van het probleem te komen kun je bijvoorbeeld deze vragen stellen:
Wat is hier erg aan? Herhaal dit net zo vaak, tot je echt bij de kern bent.
Wat is nú het probleem voor jou?
Licht eens toe?
Geef nog eens een voorbeeld?
Waarom is dat een probleem?
Bij veel gesprekken luisteren we als mens met een verborgen agenda: namelijk om zelf te kunnen reageren, adviseren of het probleem op te lossen.
Maar wat nou als je dat juist niet doet? Als je luistert zonder iets te willen bereiken. Zonder oordeel te vormen, een oplossing te vinden, of tips te geven.
Wat er dan gebeurt? Iemand voelt zich echt gehoord. En in die ruimte kan het denken beginnen. En kun je verrast worden door wat iemand vertelt.
Luisteren zonder bijbedoelingen vraagt om aandacht, oprechte nieuwsgierigheid en vertraging. Je hoort niet alleen wat iemand zegt, maar vooral ook wat iemand niet zegt. Wat eronder zit. En je hoeft daar nog niet op te reageren, of er iets van te vinden. Alleen maar ruimte geven, werkt vaak al verhelderend.
Je kunt de ander wel helpen het verhaal te vertellen. Dit doe je door actief door te vragen op de stukken waar je nog informatie mist.
Als we een probleem of vraagstuk horen, zijn wij als mensen al snel geneigd te denken: ja, ik snap het. Maar vaak vullen we onbewust zelf van alles daarbij in. Je denkt te weten wat iemand bedoelt, terwijl de ander eigenlijk iets anders probeert te zeggen.
Voor je het weet, heb je het over twee verschillende dingen.
Daarom: vat regelmatig samen wat je hoort. In je eigen woorden. Kort, zonder oordeel.
Zo check je of je het echt goed begrepen hebt, en geef je de ander ruimte om aan te vullen, bij te sturen of juist te merken: ja, dat is precies wat ik bedoel. Of nog niet: en dan kan de probleem-inbrenger hier zelf nog aanvullingen op doen.
Je kunt bijvoorbeeld onderstaande zinnen gebruiken om je samenvatting te geven:
“Dus als ik je goed begrijp, dan…”
“Wat ik je hoor zeggen, is… klopt dat?”
“Wat ik denk dat het kernprobleem is, is…”
Zo werk je samen toe naar helderheid. En pas als er helderheid is, kun je echt verder.
De meeste vragen zijn gericht op snel vooruit komen. Wat wil je? Wat ga je doen? Hoe komt dat?
Maar je kunt ook vragen stellen die verdiepen. En een volgende laag naar boven brengen. Deze vragen vertragen het gesprek en zorgen voor reflectie.
Dat bereik je door vragen zoals deze:
Wat raakt je hier het meest aan?
Hoe voelt dat?
Wat denk je dan?
Wat gebeurt er nu met je?
Wat zou je op zo'n moment willen doen?
Wat zou er gebeuren als je niets verandert?
Wat zegt dit over wat belangrijk voor je is?
Deze vragen zetten niet aan tot actie, maar tot inzicht. En inzicht is vaak de eerste stap naar echte verandering. Naar iets wat je van tevoren misschien niet had kunnen bedenken.
Spiegelen is het letterlijk of inhoudelijk teruggeven van wat je hoort, zonder het in te kleuren. In plaats van te interpreteren houd je de ander als het ware een spiegel voor. Je herhaalt woorden, benoemt een tegenstelling of vat de kern samen zonder oordeel.
Dit zijn voorbeelden van spiegelen:
Je zegt dat je vrijheid wilt, maar ook duidelijkheid. Hoe gaan die twee voor jou samen?
Je klinkt vastbesloten en toch voel ik aarzeling in je stem.
Ik zie dat je je armen over elkaar heen doet en een beetje in elkaar duikt, wat voel je nu?
Je gaat langzamer en zachter praten, wat gebeurt er nu?
Ik hoor opluchting/aarzeling/zenuwen
Je kijkt weg/je kijkt naar de grond
Wat betekent deze zucht?
Deze techniek nodigt mensen uit om zelf te onderzoeken wat ze eigenlijk zeggen. Niet omdat jij het ze vertelt, maar omdat je hen helpt om het zichtbaar te maken. Je om duidelijker in woorden te vatten wat ze je willen vertellen.
Daarmee kan spiegelen echt tot een diepere laag van begrip van de eigen situatie leiden.
Soms wil iemand die een verhaal vertelt, vooral dat zijn of haar gevoel wordt erkend. Iedereen vindt het fijn om begrepen te worden. En bevestiging te voelen. Maar een sterke menselijke reflex is om in plaats daarvan te denken: “Kom, ik help je wel” of “Maar heb je dit al geprobeerd?”.
Er schuilt veel kracht in het juist niet meteen willen fixen of oplossen, maar in het erkennen van datgene wat er is.
Door deze zinnen kun je bijvoorbeeld erkenning geven:
Dat klinkt als een eenzaam gevoel.
Ik hoor dat je je echt vastgelopen voelt
Dat lijkt me heel erg zwaar voor je.
Wat verdrietig dat je je zo voelt.
Dit klinkt als iets wat je moet verdragen. Iets waar geen oplossing voor is. Het is gewoon shit. Punt.
Erkenning kan de probleem-inbrenger helpen om de emotie te voelen, die er eigenlijk al die tijd al zit. En erkenning kan de probleem-inbrenger ook uitnodigen om nog meer te openen, en nog relevante verdere informatie rondom het probleem te delen.
Dit is niet empathie als techniek, maar als houding. Geen medelijden, maar medemenselijkheid. Door iets te erkennen, haal je het uit het donker. En dat alleen al verandert de dynamiek.
In plaats van zeker te zijn van je mening of advies en deze stellig te verkondigen, kun je ook kiezen voor twijfel als gespreksstijl. Dat klinkt misschien vaag, maar zorgt juist ruimte. Ruimte aan de inbrenger van een probleem om nog verder zelf duiding toe te voegen. Of een nuancering.
Door zelf niet te doen alsof je het weet, geef je anderen toestemming om het ook niet te hoeven weten.
Bijvoorbeeld:
Zou het kunnen dat je er nog niet aan toe bent, en dat dat ook oké is?
Ik weet ook niet precies wat nu de beste stap voorwaarts is in dit gesprek, maar we gaan gewoon samen verder verkennen.
Ik heb gevoel dat we misschien nog een laag missen. Wat is volgens jou nog informatie die we missen?
Twijfel als houding laat zien dat denken en begrijpen geen rechtlijnig proces is. Het is zoeken. Schuiven. Herkaderen. En daar hoort ook ruimte voor het niet-weten bij.
Hoe gek het ook klinkt, soms is een probleem geen probleem. Maar eigenlijk iets anders. Dit kunnen jullie samen onderzoeken. Want door dit helder te hebben, kan de lading van het probleem als zodanig er af worden gehaald.
En daar kan veel bevrijding in zitten.
Een probleem kan namelijk ook één van onderstaande opties zijn. Onderzoek daarom:
Is dit niet gewoon een nog-niet-gerealiseerd doel?
Is het niet gewoon een logisch verlangen?
Is het niet gewoon dat jij hierin afwijkt van de norm, en dat dat oké is?
Is het niet eigenlijk een kracht?
Wat als het probleem de bedoeling is?
Soms ligt de oorzaak van een probleem in een belemmerend negatief zelfbeeld. In hoe je over jezelf denkt, als je bepaald gedrag vertoont. En omdat dit een negatief beeld is, ga je “hard werken” om te bewijzen dat dit schrikbeeld niet waar is.
Zo kan het voor mensen die als negatief zelfbeeld “Ik ben lui” hebben, moeilijk zijn om te ontspannen, om rust te nemen. Omdat ze dan weer denken: “Zie je wel, ik ben een lui iemand”.
Door dit zelfbeeld te ontdekken, en daarna los te laten, komt er ruimte. Daar zit de bevrijding. En een enorme opluchting, als je dus niet meer met alles wat je doet hoeft te bewijzen dat dat zelfbeeld niet klopt.
Vragen die je kunt stellen om een belemmerend negatief zelfbeeld te vinden:
Wat vind je van jezelf dat je dit probleem hebt?
Wat voor iemand ben je als je dat wel/niet doet/hebt/kan?
Wat voor iemand ben je als je dit perfect doet?
Als jij jezelf helemaal zou laten gaan, niet meer zou regisseren, waar zou je dan uitkomen? Wat voor iemand word je dan?
Hoe zou jij het liefst willen zijn?
Hoe wil je dat andere mensen jou zien?
Wat zou je het ergst vinden als wij, na deze bijeenkomst, over jou zouden zeggen tegen elkaar?
Als je meer wilt weten over negatieve zelfbeelden, hoe je deze herkent en hiermee om kan gaan, dan kun je onze Podcast-Special over dit onderwerp luisteren.
Hierin reflecteren Diede en Berhold op hoe in eigenijk elke podcast-aflevering wel een negatief zelfbeeld opkomt, welke negatieve zelfbeelden vaak voorkomen, en wat je kunt doen als je je eigen negatieve zelfbeeld gevonden hebt.
En dan voelt het gesprek afgerond. Er zijn vragen gesteld, inzichten gedeeld, misschien zelfs wat scherpe opmerkingen gemaakt. En voordat je echt verdergaat of afrondt, is er één ding dat je nooit moet overslaan: inchecken bij de probleemhebber.
Want het is hún vraagstuk. Hún proces. En misschien heeft de groep van alles gezien en gezegd, maar uiteindelijk gaat het erom wat de probleemhebber daar nu bij voelt of mee kan. Of juist niet.
Stel dus aan het eind van het gesprek een paar eenvoudige, open vragen:
Hoe zit je er nu bij?
Wat was voor jou de kern van dit gesprek?
Zijn er nog losse eindjes of dingen die je mist?
Is er iets dat je nu anders ziet dan aan het begin?
Geef de ander de ruimte om hardop te denken, te twijfelen, of juist iets stevigs te formuleren. Het is geen evaluatie, maar een manier om te landen. Om even stil te staan bij wat er is gebeurd.
En soms, als je geluk hebt, is dát het moment waarop de echte doorbraak komt. Niet tijdens het praten, maar in de stilte erna.
En wat is niet helpend?
Er zijn ook een paar dingen die niet helpend zijn voor een fijn gesprek. Dingen die je beter niet kunt doen. Omdat ze afleiden of het gesprek niet vooruit helpen.
Soms hebben mensen bijvoorbeeld de neiging om een vraag te stellen, die eigenlijk verpakt advies is. Of in een vraag duidelijk hun eigen mening mee te geven.
Niet doen. Dit past ook niet in de hierboven gedeelde technieken.
Voorbeelden hiervan zijn zinnen als:
- Zou je niet eigenlijk….. moeten doen?
- Heb je …. al geprobeerd?
- Het klinkt alsof je probleem eigenlijk…is?
Het ego wint altijd
Mensen hebben ook de neiging om goed te willen zijn in wat ze doen. Bravo, jezelf willen verbeteren is mooi!
Maar dit mag niet ten koste gaan van de groepssfeer, of uitlopen in een interne competitie wie de beste vragensteller of gespreksvoerder is.
Jullie hebben namelijk een gezamenlijk doel; elkaar vooruit helpen. Daar gaat het om.
En als je blijdschap voelt over een rake vraag, een goed geformuleerde conclusie, of een soepel bruggetje? Etaleer die blijdschap, spreek het uit, maak er een grapje van: “Wat heb ik dat goed gedaan” of “Wat ben ik toch een fijne gesprekspartner”.
Je ego wint het namelijk altijd van je rationele brein, dat zo niet wil denken. Maar het gebeurt toch.
Dus geef dat ego af en toe de ruimte, met een knipoog, lach er samen om en ga dan weer verder. Terug naar de probleem-inbrenger, met alle aandacht voor het probleem.
Tot slot: een aantal inzichten
Tot slot willen we jullie nog een aantal inzichten meegeven, die wij door de jaren heen in onze podcast hebben opgedaan.
Inzichten die in veel gesprekken naar voren komen, en die in alle eenvoud dan een antwoord kunnen zijn, ook voor een heel complex probleem.
Want soms kom je op een punt in een gesprek, waar één van de volgende conclusies het antwoord op is:
Soms is er geen oplossing voor het probleem. Soms is het enige wat je kunt doen de situatie “verdragen”. Oké zijn met wat er is. Er “shit, punt” tegen zeggen. Dat is erkennen dat het heel erg shit is dat je dit voelt of dat dit zo is. En daarmee een punt erachter zetten. Je hoeft of kunt er niet altijd iets mee.
Het leven is oneerlijk. Dat is iets wat we moeten accepteren. Daar weerstand over voelen, of tegen in brengen, is verspilde energie.
Je kunt de toekomst niet voorspellen. Je weet niet of je angsten uitkomen, je weet niet of het meevalt, je weet niet wat er op je pad komt, je weet niet waar je uitkomt, je hebt niet 100% controle op je leven.
Gevoelens zijn informatie. Pijn en verdriet? Hoera. Je voelt. Je bestaat. Je doet het.
Angst? Steek je hoofd in de bek van de draak en je zult zien dat er helemaal geen draak is. Die draak heb je zelf bedacht.
Je wil is niet altijd wat je wil dat het is. Of zou “moeten” zijn. Je wil het. Punt. Ook al wil je dit niet.
Je bént niet lui, je gedraagt je alleen soms lui. Maak onderscheid tussen identiteit en gedrag.
“Wie ben ik?” is geen relevante vraag. Want dat verschilt per situatie en levensfase.
We weten niet waar het leven over gaat. In het gunstigste geval weet je alleen van wie je houdt, waar je zin in hebt, wat je plezier geeft, maar voor de rest… zingeving, gelukkig moeten zijn, het maximale uit het leven halen: dat zijn geen doelen, daar draait het niet om. Deze aspecten zijn namelijk nooit klaar, ze blijven veranderen, en je hieraan vastklampen kan alleen maar teleurstelling geven.
Je bent er al. Je hoeft niets te bewijzen, je hoeft niet van waarde te zijn of bestaansrecht te hebben. Je bestaat en dat is genoeg.
We doen allemaal maar wat. We harken en we prutsen ons door het leven en dat is grappig. En helemaal oké.